Skip to main content

Przed mikrofonem

Wykonawca przed mikrofonem

Zacznijmy od materia艂u wideo, kt贸ry wyja艣nia, na co zwraca膰 uwag臋 przy ustawianiu mikrofonu. (kliknij w obrazek) Kliknij i obczaj

Niestety materia艂 wy偶ej nie by艂 przygotowany z my艣l膮 o fandubbingu, dlatego ni偶ej rozwiniemy kilka kwestii.

Jakiego nagrania oczekuje re偶yser

  • Przede wszystkim nieobrobionego. Je艣li wiesz co nieco o obr贸bce nagra艅, to fajnie, ale zostaw to d藕wi臋kowcom. Odszumia膰 te偶 nie wolno.
  • Nieprzesterowanego. Gdy d藕wi臋k przekracza zero cyfrowe, czyli poziom 0dB, mamy do czynienia z przesterem (niekt贸re interfejsy mog膮 mie膰 przester na poziomie -6dB). Takie nagranie b臋dzie nie do odratowania. Lepiej jest nagra膰 si臋 za cicho ni偶 z przesterem.
  • Bez wybijaj膮cych si臋 g艂osek wybuchowych. Po prostu stawiasz popfiltr w po艂owie drogi mi臋dzy twoimi ustami a mikrofonem i powinno by膰 dobrze.
  • Bez pog艂osu. O tym, jak sobie z tym radzi膰, m贸wili艣my na poprzedniej stronie.

Jak si臋 ustawi膰

Poradnik wideo powy偶ej, dosy膰 dobrze o tym opowiedzia艂, ale brakuje w nim dw贸ch rzeczy.
Po pierwsze: Jaka odleg艂o艣膰 powinna dzieli膰 nas od mikrofonu?
Taka jak na zdj臋ciach poni偶ej: odleg艂o艣膰 tak to mniej wi臋cej wygl膮da

Ta odleg艂o艣膰 dzia艂a zar贸wno na mikrofonach pojemno艣ciowych, jak i dynamicznych.
Zachowanie tej odleg艂o艣ci jest istotne dla wyr贸wnania jako艣ci nagra艅 wszystkich aktor贸w. Przyjemniej s艂ucha si臋 projektu, w kt贸rym aktorzy nagrywali si臋 w podobnej odleg艂o艣ci od mikrofonu. Wyobra藕 sobie na chwil臋, 偶e mikrofon to czyje艣 ucho (inaczej s艂yszysz swojego rozm贸wc臋 zale偶nie od odleg艂o艣ci mi臋dzy wami). Z zamkni臋tymi oczami mo偶esz stwierdzi膰, czy rozm贸wca jest bli偶ej czy dalej od ciebie i podobnie jest z nagraniami.
Wyj膮tkiem od tej regu艂y s膮 nagrania lektorskie i my艣li bohater贸w, kt贸re mog膮 wymaga膰 przybli偶enia si臋 do mikrofonu, jednak lepiej spyta膰 re偶ysera, czy chce, by艣 tak to nagra艂.

Po drugie: Ustawianie wzmocnienia
Je艣li zaopatrzy艂e艣 si臋 w interfejs, wzmocnienie regulujesz fizycznym potencjometrem. W przypadku wi臋kszo艣ci mikrofon贸w na USB gain reguluje si臋 z poziomu systemu operacyjnego, czyli wchodzisz w Panel Sterowania, nast臋pnie Sprz臋t i d藕wi臋k,Zarz膮dzaj urz膮dzeniami audio, wybierasz sw贸j mikrofon, wchodzisz we W艂a艣ciwo艣ci i zak艂adk臋 Poziomy. no tak Skoro ju偶 wiemy gdzie, przejd藕my do tego jak ustawi膰.
Je艣li ci si臋 nie chce, to istnieje szybka, prosta metoda. Krzyknij i ustaw wzmocnienie tak, by zostawi膰 sobie oko艂o 3dB zapasu do zera cyfrowego. (Przy okazji pami臋taj o tym, by nie krzycze膰 gard艂em, bo je sobie zedrzesz. Szkoda gard艂a. Krzycz z przepony.)
Je艣li masz ochot臋, mo偶esz sobie przygotowac kilka ustawie艅 wzmocnie艅. Przyk艂adowe dwa:

  • Na kwestie m贸wione normalnie, najlepiej tak by d藕wi臋k mie艣ci艂 si臋 w przedziale -12dB;-6dB, w ten spos贸b nagranie nie b臋dzie ciche i wci膮偶 b臋dziesz mia艂 troch臋 miejsca na g艂o艣niejszy d藕wi臋k.
  • Na g艂o艣ny krzyk. Warto ustawi膰 to tak, by najg艂o艣niejszy d藕wi臋k nagrania zbli偶a艂 si臋 do zera cyfrowego z zapasem 1-2dB. Jednak je艣li obawiasz si臋 zmarnowanego nagrania przez przestery, to 艣mia艂o zmniejsz wzmocnienie.