Skip to main content

Przed mikrofonem

Wykonawca przed mikrofonem

Zacznijmy od materiału wideo, który wyjaśnia, na co zwracać uwagę przy ustawianiu mikrofonu. (kliknij w obrazek) Kliknij i obczaj

Niestety materiał wyżej nie był przygotowany z myślą o fandubbingu, dlatego niżej rozwiniemy kilka kwestii.

Jakiego nagrania oczekuje reżyser

  • Przede wszystkim nieobrobionego. Jeśli wiesz co nieco o obróbce nagrań, to fajnie, ale zostaw to dźwiękowcom. Odszumiać też nie wolno.
  • Nieprzesterowanego. Gdy dźwięk przekracza zero cyfrowe, czyli poziom 0dB, mamy do czynienia z przesterem (niektóre interfejsy mogą mieć przester na poziomie -6dB). Takie nagranie będzie nie do odratowania. Lepiej jest nagrać się za cicho niż z przesterem.
  • Bez wybijających się głosek wybuchowych. Po prostu stawiasz popfiltr w połowie drogi między twoimi ustami a mikrofonem i powinno być dobrze.
  • Bez pogłosu. O tym, jak sobie z tym radzić, mówiliśmy na poprzedniej stronie.

Jak się ustawić

Poradnik wideo powyżej, dosyć dobrze o tym opowiedział, ale brakuje w nim dwóch rzeczy.
Po pierwsze: Jaka odległość powinna dzielić nas od mikrofonu?
Taka jak na zdjęciach poniżej: odległość tak to mniej więcej wygląda

Ta odległość działa zarówno na mikrofonach pojemnościowych, jak i dynamicznych.
Zachowanie tej odległości jest istotne dla wyrównania jakości nagrań wszystkich aktorów. Przyjemniej słucha się projektu, w którym aktorzy nagrywali się w podobnej odległości od mikrofonu. Wyobraź sobie na chwilę, że mikrofon to czyjeś ucho (inaczej słyszysz swojego rozmówcę zależnie od odległości między wami). Z zamkniętymi oczami możesz stwierdzić, czy rozmówca jest bliżej czy dalej od ciebie i podobnie jest z nagraniami.
Wyjątkiem od tej reguły są nagrania lektorskie i myśli bohaterów, które mogą wymagać przybliżenia się do mikrofonu, jednak lepiej spytać reżysera, czy chce, byś tak to nagrał.

Po drugie: Ustawianie wzmocnienia
Jeśli zaopatrzyłeś się w interfejs, wzmocnienie regulujesz fizycznym potencjometrem. W przypadku większości mikrofonów na USB gain reguluje się z poziomu systemu operacyjnego, czyli wchodzisz w Panel Sterowania, następnie Sprzęt i dźwięk,Zarządzaj urządzeniami audio, wybierasz swój mikrofon, wchodzisz we Właściwości i zakładkę Poziomy. no tak Skoro już wiemy gdzie, przejdźmy do tego jak ustawić.
Jeśli ci się nie chce, to istnieje szybka, prosta metoda. Krzyknij i ustaw wzmocnienie tak, by zostawić sobie około 3dB zapasu do zera cyfrowego. (Przy okazji pamiętaj o tym, by nie krzyczeć gardłem, bo je sobie zedrzesz. Szkoda gardła. Krzycz z przepony.)
Jeśli masz ochotę, możesz sobie przygotowac kilka ustawień wzmocnień. Przykładowe dwa:

  • Na kwestie mówione normalnie, najlepiej tak by dźwięk mieścił się w przedziale -12dB;-6dB, w ten sposób nagranie nie będzie ciche i wciąż będziesz miał trochę miejsca na głośniejszy dźwięk.
  • Na głośny krzyk. Warto ustawić to tak, by najgłośniejszy dźwięk nagrania zbliżał się do zera cyfrowego z zapasem 1-2dB. Jednak jeśli obawiasz się zmarnowanego nagrania przez przestery, to śmiało zmniejsz wzmocnienie.